top of page
Jasja van den Brink, foto: Ted van Aanholt

Jasja van den Brink

 

Mijn missie.

Raafels verzorgt maatwerk in mens- en organisatieontwikkeling in het onderwijs.

De focus ligt op het vrij maken van innerlijk leiderschap:

Zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfsturing.

Mijn visie.

Verandering- ook organisatieverandering- begint altijd bij mensen. Vandaar mijn focus. Innerlijk leiderschap vraagt nogal wat van mensen. Het betekent dat jij besluit volledige verantwoordelijkheid te nemen voor je leven. Dat betekent niet dat jij bepaalt of kunt bepalen wat er zich in jouw leven afspeelt. Waar het om gaat is dat je -elke keer weer- bewust kiest hoe je reageert op de omstandigheden die zich op dat moment aan jou voordoen. Daar is bewustwording voor nodig: Wat zijn mijn conditioneringen en patronen, en welke alternatieven zijn er voor mijn handelen? Vanuit liefde voor wie jij nu al bent en het oneindige potentieel van verder kunnen groeien.

Daar is een volwassen houding voor nodig. Dat betekent niet dat alles plots saai en grijs is en dat er niets meer mag. Integendeel, het betekent juist dat je een goed contact hebt met al de delen in jou die jij ook bent. Het innerlijk kind, dat zich gekwetst kan voelen door een ondoordachte opmerking. Maar die ook ruimte heeft om te spelen en te genieten van het leven. De adolescent in jou, die richting aan zijn of haar leven probeerde te geven, en misschien -achteraf gezien- niet altijd de beste keuzes gemaakt heeft. Die wellicht het verstand gevolgd heeft, ten koste van zielsverlangen en intuïtie. Niet dat dat erg of onoverkomelijk is, het betekent slechts dat er soms een kleine U-bocht in het leven nodig is om weer bij dat zielsverlangen uit te komen. Soms gaat dat soepel en vanzelf, soms is er een burn-out of een andere confronterende gebeurtenis voor nodig om weer op zoek te gaan naar dat verlangen.

Ik ben al sinds mijn 15e met deze zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling bezig. Heb heel veel fouten gemaakt, die me ook weer heel veel opgeleverd hebben. Dat doe ik nog steeds, overigens. Maar heel veel dingen gaan ook goed, en het is genieten als ik die kennis en wijsheid aan anderen over kan dragen, als ik het licht -weer- aan zie gaan en mensen steeds meer hun leven gaan leiden zoals dat voor hen bedoeld is. Juist voor onderwijsmensen vind ik het van belang dat ze deze levenshouding aan de kinderen voorleven. Werk ik met een leerkracht, profiteert de hele klas. Werk ik met een directeur en/of een team, profiteert de hele school. Werk ik met een bestuurder, profiteert de hele organisatie.

 

 

Mijn opleidingen en ervaringen.

Na de PABO en de RUL Pedagogiek afgerond te hebben, ben ik gaan werken in het basisonderwijs (groepsleerkracht en IB-er), daarna op de Domstad-PABO als Docent Onderwijskunde & Pedagogiek. Ondertussen deed ik een 2-jarige opleiding Helder Waarnemen om mijn intuïtie te versterken. Gevolgd door een 4-jarige HBO-opleiding tot coach-therapeut, bij welke ik nog 10 jaar werkzaam geweest ben als Docent Communicatie.

En ergens tussendoor (since 2004) deed het moederschap zijn intrede en mocht ik moeder worden van drie kinderen. Een eer, een opgave, een geschenk en een worsteling.

Op de PABO miste ik -steeds meer- de structurele aandacht voor de persoon van de leerkracht. Soms leek het wel of de student gezien werd als een leeg vat waar een enorme hoeveelheid tips en trucs in gestort werd, waarmee hij of zij het in de praktijk mocht klaren. Terwijl mij in mijn werk en studie steeds meer opviel dat de mate waarin de persoonlijkheid zich uit kon drukken in zijn of haar werkzaamheden bepaalde wat de kwaliteit van de werkzaamheden was. Een kind voelt zich pas echt thuis bij jou in de klas als jouw innerlijk kind een gerespecteerde plek in jouw binnenwereld heeft. Daar zitten de humor en het spelen die het leren en de concentratie in balans kunnen houden. De mindset en het wíllen leren van de organisatie en de docenten wordt gespiegeld door de leerlingen. Bandura liet het al zien. De sleutel tot verandering ligt altijd ín jou. Transformatie gaat van binnen naar buiten. Nooit andersom.

De Pedagoog.

Pedagogiek wordt door Philippe Meirieu treffend benoemd als: De plicht om weerstand te bieden. Weerstand tegen de waan van alledag. Weerstand tegen economisch ingegeven impulsen in het onderwijs. Weerstand tegen maatschappelijke modegrillen die 'eenvoudige en moeiteloze' veranderingen beloven.

Verandering kan eenvoudig zijn: Vandaag trek ik een groene trui aan, morgen een blauwe jurk. Dat ziet er dan wellicht heel  anders uit, maar intern is alles nog exact hetzelfde. Transformatie vergt meer dan dat. Er moeten dingen aangeleerd, en maar al te vaak dingen afgeleerd worden. Er moet innerlijke werk verricht worden. Dat kost bloed (nou ja), zweet en tranen. Dat kost tijd, energie en wilskracht. Transformatie is een proces. Maar de resultaten blijvend, en meer dan de moeite waard!

​En verder.

  • In mijn blogs kun je meer informatie vinden, bijvoorbeeld over mijn werkzaamheden als coach en de vragen die langs komen.

  • Mijn trajecten voor verbeterde teamsamenwerking of persoonsvorming voor schoolleiders

  • Mijn werkzaamheden voor Down to Earth en het bloggerscollectief van het Nivoz

  • Terugdenkend aan mijn tijd als Docent Onderwijskunde & Pedagogiek op de PABO, wat als -onder andere door mij opgeleide- goede leerkrachten ermee stoppen?

  • Over andere thema's die mij bezighouden,  zoals Volwassenheid (wat is dat dan? ), het nut van 'grit' voor 'succes' (en wat is dat dan? Spelen en werken, nut en zin etc.

  • En, niet te vergeten, over ouderschap en hoe lastig dat soms kan zijn...

Voor meer zakelijke informatie zoals werkervaring etc verwijs ik je naar mijn Linkedin pagina.

Nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat Raafels voor jou of jouw school kan betekenen?

Neem dan nu contact op via info@raafels.nl of 06 516 145 06

Fotocredits:

Foto midden: Paul Voorthuis

Foto links: Ted van Aanholt

Foto rechts: Ilona van Genderen Stort

bottom of page