top of page
Zoeken

VALLENDE KWARTJES

Met een directeurennetwerk houd ik begin 2018 een inspiratiesessie over ‘Onderwijs, Persoonsvorming en Prestatiepijn’. Het is prettig om het in deze woelige tijden weer eens over de kern van de zaak te hebben: Onderwijs. En wat is voor jou dan ‘goed’ onderwijs, waar word je blij van als je door jouw school loopt? Het effect is weldadig en direct zichtbaar: Gezichten en lichamen ontspannen en direct ontstaan er geanimeerde gesprekken over positieve gebeurtenissen. Ik geef ze er de tijd voor, geniet van de omslag die ik plaats zie vinden.


Mooi is ook de uitwisseling tussen twee directeuren: De ene geniet ervan om twee scholen te bestieren. De ander reageert met: Oh, dat heb ik ook een tijdje gedaan. Blij dat dat achter de rug is. Ik had altijd het idee dat ik er niet was als het ertoe deed. De ander reageert met: Nee, dat gevoel heb ik nooit. Ik vind de afwisseling juist heerlijk!

Na de presentatie proberen we het morele kompas waarop een schoolleider vaart in één woord samen te vatten. Een missie-statement van 5 pagina’s voldoet immers niet als het water je aan de lippen staat.


En dan geniet ik als de twee directeuren hun woord ‘vinden’: Bij de een is het ‘verbinding’, bij de ander ‘balans’. Alles klopt en ik hoor de kwartjes vallen…

2 weergaven
bottom of page